شبهی قدر

ساخت وبلاگ

در سوره قدر

ما آنرا در شب قدر فرستادیم

تو چه می دانی لیله القدر چیست

لیله القدر از هزار ماه ارزشش بیشتر است

فرشتگان و روح در آن شب از هر امری به اذن پروردگارت نازل می شوند

در آن شب تا طلوع فجر سلامتی است

در آغاز سوره قدر به پیامبر می فرماید : تو چه میدانی این شب چه شبی است نشان می دهد که این مسئله مثل بحث قیامت و پدیده های شگفت انگیز عبارت ماادراک آمده است و نبایدانتظار فهمیدن داشته باشیم

خداوند می فرماید مسئله لیله القدر در حد درک و فهم شما نیست ولی با مدلهای قران باید به درک نزدیک شویم .در آغاز چند سئوال مطرح شده که قدر چیست ؟دومین سئوال اگر قران در شب قدر نازل شده پس چرا 23 سال طول کشیده شده است این دو چگونه حل می شود ؟

چرا شب قدر نه روز قدر؟ چرا ما نمی فهمیم؟ فرشتگان در شب نازل می شوند چرا نازل می شوند؟ فرق روح و فرشته چیست ؟ به اذن پروردگار یعنی چی؟ امر چیست؟ تا طلوع فجر سلامتی است یعنی چیست؟

در قران توضیح زیادی نداریم همانطور که ذکر شد پنج سوره اول سوره دخان در باره قدر است . در سوره قدر تنزل ملاکه و الروح ولی در دخان فیها یفرق .. همه چیز ها ی مفید جزءجزء می شوند. لقمه غذا را که در دهان می گذاریم قابل جذب بدن نیست یک پارچه است در دهان با بزاق و خرد کردن دندان ها شروع به شکستن می شوند تا قابل جذب روده شود تنها غذا نیست مسائل علمی هم باید جزءجزء شود تا جذب ذهن شود حقایقی که خداوند به انسان خواهد گفت ، خرده خرده باید جذب شود . شب قدر تغذیه سالیانه بشریت است . در مسئله قدر قران دو معنی دارد ، کمیت و کیفیت روی اندازه است جهان یک هندسه و نظمی عددی دارد نظم شکلی و نظم عملی است .در قران همه چیز روی اندازه است.

ان کل شیء به قدر( آفرینش روی مقدار است

خلق کل شیء عنده - هر چیزی نزد خدا اندازه ای دارد

خلق کل شیئ فقدره تقدیرا- همه چیز روی هندسه است سر جای خودش است و قدر و اندازه دارد )( 2 فرقان)

نحن قدرنابینکم الموت - مرگ هم روی اندازه

والقمر قدرناه -منازل ماه را اندازه گذاشتیم

یفستو رزق وما یشاء - نظم روزی

آفرینش انسان روی نظم و اندازه است-

غذا های روی زمین روی اندازه است -- وقدر فیه اقواتها

عدد موجودات روی اندازه است --

شب و روز روی اندازه است

هیچ چیز در دنیا وجود ندارد مگر سرچشمه اش نزد ماست

با این مقدمات آنچه که در شب قدر نازل کردیم مثل اینکه روی اندازه نیاز هرکس نازل می شود . نزول وحی و نزول باران

در قران وحی و باران با نزول و تنزیل آمده است (تنزیل به تدریج آمدن و نزول ناگهانی آمدن است)

از سوره دهم تا هفدهم که با الر شروع شده در مورد وحی و انبیا است. در وسط سوره رعد که با المر شروع می شود . پدیده وحی رادر طبیعت بیان می کند فاعلیت خدا و فروفرستادن باران را می گوید و می گوید قدر شما چقدر است که از آن استفاده کنید...

در سوره رعد مثالهای مختلف از طبیعت میزند و رحم را مثال می زند و آنچه که رحم اضافه میکند اینکه تحولات روی اندازه است و خدا فاعل و قابلیت و ظرفیت در انسانها هست را بیان می کند دراین سوره بحث رعد و برق که تسبیح میکنند اینکه آسما ن بار الکتریکی مثبت دارد وابر که به زمین منفی برخورد کند صاعقه ایجاد می کند مدل جالبی است برای درک وحی ، در طول تابستان طبیعت بعلت کمی بارندگی در حد تشنگی بسر می برد ولی برف های روی قلّه کوه با آب شدن خود طبیعت را سیراب می کند .

امت یک ماه روزه می گیرند و به معنویات ارتباطات قوی دارند . ماه رمضان که بهار قران است در یک ارتفاع بالا تری هستند و آمادگی بیشتری دارند. آنهایی که در طول سال آماده شده اند و بالاتر هستند آنچه باید بگیرند می گیرند. در واقع بشریت تحویل می گیرد نزول یک مرتبه می آید قران کلیات آن در شب قدر گرفته است ولی در طول 23 سال اتفاق افتاده است

مدل طبیعت الهام را که در شب شامل می شود نشان می دهد

و آمّا فرشتگان چه کسانی هستند فرشتگان کارگزاران جهان هستند نهج البلاغه خطبه 32 راجع به فرشتگان توضیح می دهد بعضی فرشتگان پاهایشان در هسته مرکزی زمین و شانه هایشان ازافقها گذشته که منظور جاذبه می باشد که 1400 سال پیش عنوان شده است .

در صحیفه سجادیه دعای چهارم فرشتگان را در طبیعت توصیف کرده است...

عبادات شبانه در قران خیلی توصیه شده است واینکه در همه جا سخن از میعاد لیل است ، با کار های اساسی را در روزانجام می شود باید بفرماید چهل روز ولی در همه موارد سخن از اربعین لیله است زیرا در مسئله مناجات با خلوص دل وتطهیر درون فرصتی بهتر از شب نیست چون روز انسان گرفتار مشاغل فراوان است .»ان لک فی النهار سبعه سبیلا .... « این اشتغال وافر نمی گذارد انسان آرام باشد شب است که بالاخره جای نزول برکات الهی است آن برکات الهی را خدای سبحان در شب نازل می کند قرآن در شب نازل شد .

گرچه ماه مبارک رمضان روز آن روزه است ، امّا شب ماه مبارک رمضان قران نازل می شود خداوند می فرماید : شهر الرمضان الذی انزل فیه قران ...

فران کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده است .

ولی فرمود انا انزلنا فی لیلة القدر

شب است که آن قدرت را دارد در سایه مناجات چیزی از خدای سبحان دریافت نماید –فیض معراج در شب نصیب پیامبر اکرم گردید واگر نوری نصیب بزرگان گردید نتایج شب زنده داری های شبانه بود وگرنه کسی از روی کتاب کسی ملا نمی شود از درس وبحث چیزی بیش از گذشته ها نصیب انسان نمی شود علم وقتی کامل می شود که این راه ها را طی کند وگرنه عمری تلاش کند ممکن است همان اندازه که دیگران فهمیدند بفهمد .قسمت مهم تکامل علوم در اثر صفای ضمیر است

مثنوي من...
ما را در سایت مثنوي من دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : iba92mehre بازدید : 82 تاريخ : دوشنبه 28 فروردين 1402 ساعت: 16:20